Pages

Tuesday

GASTRIK SGT SAKIT !



bila waktu makan tak teratur and makan bila bila masa ikot suka hati je komfem gastrik or pedih ulu hati akan dtg so tak payah nak jempot pon. seriously gastrik sangat lah sakit pedih and rase macam dah tenat telampau sakit sangat. most of people yg kena surely students and workers. konon konon takde mase nak makan bile lunch. banyak keje kena siapkan or assigment belambak  :'(




selalunye kite akan senak perot or sakit kat bahagian ulu hati. nak rase cemane ? soh member kau tumbok tumbok atas sikit dari perot tu then kau tawu laa cemane rase sakit dia. most of people yang ada gastrik mesti selalu terasa loya. sometimes pedih kat atas perot tu even dah makan dah sejam yang lalu. sebab tu orang yang ada gastrik tak makan banyak tapi kerap. aku sendiri penah buat bende bodoh time highschool bile teruja sangat nak jadi gemok time cuti sekolah. rase macam jeles gile tengok orang pipi chubby then takde laa kurus gile macam diri ini.so bile bangon tido je lapa je aku makan banyak sebab aku memang kuat makan then teros tido balik konon konon tido lepas makan mesti jadi gemok. bile dah kenyang tido mesti best gile so tido makan tido makan je keje aku. tak besenam tak buat keje sume tak buat senang kata macam orang pemalas nak mampos laa. tak lama lepas tu aku kena gastrik yang sangat terok. terime kasih. aku tak jadi gemok pon kurang aja punye cara.




after that aku pegi pharmacy and beli gaviscon. yang ade gastrik tu boleh try lah. gastrik memang sakit sangat tapi many ways we can use to reduce the pain. ubat yang nih juz redakan aje compare kalau aku ambil panadol or ponstan. tak berani sebab effects maybe boleh menghakis perot. so aku yang sangat benci ubat air terpakse telan ubat tu dengan muke hikpokrit gembira. pil dia pon tak sedap. urghh. for those yang kena gastrik sepatotnye tak boleh minom susu sebab susu tu masam so ia akan jadi asid and boleh hakis perot jugak tapi sebab aku jenis tak minom susu aku tak berape kisah sangat. kopi pon tak elok tapi oi oi kopi tu peberet aku so takpe kot langgar 1 peraturan. heh.



pernah 1 hari time aku stady kat matrik dulu tengah malam tu tetibe je aku sakit sangat ulu hati. datang pulak tengah malam memang saje buat aku merana. aku tak boleh nak begerak kecuali mencangkung. sakit dia jangan cakap lah macam kena tumbok bertubi tubi kat perot time tu. nasib baik ade member member yang time tu ade dalam bilik tu actuallya aku lepak bilik diorang malam malam bute then diorang bagi air mineral and ubat aku. sometimes nak bernafas pon susah ! serius. kadang kadang bile lepas gadoh maki maki bf je mesti aku rase aku kena sakit jantong sebab penat marah. belom tua lagi ='=  tapi aku penah bace gastrik jugak memang buat orang susah nak bernafas.




so GASTRIK tu dengar je macam sakit perot sebab makan tak betol sume tapi kalau sekali dah kena sorry to say. susah sangat nak hilang. and I'm one of them. tapi beribu lagi yang kena kat luar tu sangat kesian sebab ia sakit sangat sangat :(  so lady. pliz manage ur stress first and plan properly ur breakfast time luch and dinner  :)


10 comments:

  1. tu la weyh.aku ddok ngan ko pon.dari mkn 3x shari.jd skali je.mnd pon same.wakaka

    ReplyDelete
  2. oi. mandi sekali tu kau je sorang. aku tak. haha

    ReplyDelete
  3. oi bole bla la kan.kaw yg bwk pnyakit tu turun temurun x ngaku lak.tuihhhhhhhhh

    ReplyDelete
  4. mera : dah dah tak payah nak mengarot

    ReplyDelete
  5. kamu gastrik? kite boleh geng sbb saya gastrik kronik! org kata mnum susu mesti rasa lega tp sebenarnya tak!

    ReplyDelete
  6. betol ! susu buat kite lagi loya. awak lagi cronic ? pity you dear ;(

    ReplyDelete
  7. gaviscon tu mmg elok kalo ada rasa sakit2 kt ulu hati or mksd perut msk angn

    ReplyDelete
  8. yepp dear. at least kurang jugak laa sket sakit ulu hati tu kan..

    ReplyDelete

leave ur msg guys ;)