Pages

Monday

bila kurang KALSIUM

okey. since aku kecik lagi. smpy lah ke saat ini. tekak ini sgt susah nak terima SUSU. whatever jenis SUSU including susu tepung. susu rendah lemak or yogurt or keju or cheesedale or whatever susu strawberry ke berry ke cherry ke. errkk ? letak lah kek keju penoh strawberry kat atas ke. komfem aku makan strawberry atas kek tu je. haha. oleh itu. tekak ini hanye bergantung pada susu krimer je. wuuu T__T




aku cerite bukan sebab nak promote susu tadi. tapi sebab nak share yg now, aku
da rase effectnye. and all of those effects adalah sama seperti yg aku google tentang
kesan KEKURANGAN KALSIUM such as : 


1.  selalu LESU. I always tired when doing sumting.


2.  sometimes SESAK NAFAS. tak tipo. mmg selalu susah nak bernafas.


3. IMSONIA. dats why mate aku sembab. T_T


4.  SEMBELIT. syyhh. kene makan pisang byk byk pasni. heee


5.  tubuh KURANG DAYA TAHAN. sikit sikit nak sakit. aww.


6.  kurang NAFSU MAKAN. kalau sape sape nak blanje tu mesti suke kan kan. jimat kan.




as we know laa. KALSIUM mmg sgt penting. and kalau lah diberi peluang. teringin
rasenye nak minom SUSU setiap hari ! macam comel aje. sihat dan kuat. jadi
hidup perlu diteruskan even tak boleh minom susu. perlu carik jalan selagi masih
boleh berfikir :) haha. ayat mcam hebat.


jadi. aku set up and membuat list tentang beberape activity and jenis jenis makanan
yg PATOT and HARUS and WAJIB buat after dis. here they are :




1. tidur TANPA BANTAL. actually ini tips dari cikgu BIO time skolah :) thanks cikgu.


2. makan  KACANG. yeah. dats my fav and takde masalah jerawat pon bile makan. * bangge


3. mulekan makan SAYUR YG SGT SGT HIJAU. haha. emosi. sawi+brocoli+bayam T__T


4. start menjadikan TEMPE+TAUHU as a fav too.


5. some SEAFOOD juge ade kalsium. and I will not choose the type of food anymore. * semangat berkobar kobar




so dgn ini. wlupon aku KURUS. tapi aku juge terdedah dgn byk penyakit. jadi.
aku harus kuatkan semangat and try solve sume ini. I am strong and never give up
coz I have a SUPERB FAMILY which always supporting me and FABULOUS FRIENDS which always have when I need them. wuuu. okey. before I'll start crying. see yaa :))



No comments:

Post a Comment

leave ur msg guys ;)